Met de Thalys naar Parijs
Meenemen.nl heeft dit maal getest hoe gebruiksvriendelijk het online boekingssysteem van de Thalys is en hoe gemakkelijk het is om de treinreis naar Parijs daadwerkelijk te maken. We boekten een kaartje op: NSHiSpeed.nl en kozen voor de optie 'papieren treinticket'.
De eerste stappen zijn gemakkelijk te doorlopen. Alles spreekt voor zich: het opgeven van de gewenste datum en tijd, het vertrek- en eindstation en de klasse. Meer informatie over de klassen en tariefsoorten is te krijgen door op het vraagtekentje naast de klassenaanduiding te klikken.
Het blijkt alleen mogelijk te zijn om het kaartje voor de Thalys af te halen bij de automaat op het station. Hiervoor is een pincode nodig die direct opgeschreven moet worden, omdat deze niet per mail wordt toegestuurd of nogmaals wordt getoond. Wat er gebeurt of waar men terecht kan als men deze code toch kwijtraakt, is onduidelijk. Wat ook onduidelijk is, is hoe het ophalen van kaartjes bij de kaartautomaat in de praktijk werkt. Later blijkt dat het afhalen niet zeer ingewikkeld is, maar vanwege het gebrek aan informatie, zou ik me goed kunnen voorstellen dat veel mensen liever langer van te voren boeken en de kaartjes voor de Thalys gratis thuis laten sturen. De manier waarop de kaartjes te verkrijgen zijn, is afhankelijk van de kaartsoort die men selecteert en het aantal dagen dat zit tussen de booking en het vertrek. Een ticket dat thuis uit te printen is, blijkt bijvoorbeeld alleen beschikbaar te zijn bij boeking van een Thalys Smilys- of Thalys Best deals-ticket.
De volgende stappen van het menu zijn gemakkelijk te voltooien. We moeten onze adresgegevens opgeven en een betaalwijze selecteren. De betaling per credit card wijst zichzelf: gewoon doen wat er staat, dan komt het goed. Wie nog nooit met de Thalys heeft gereisd of weinig ervaring heeft met het online kopen van producten, zal voor het boeken waarschijnlijk de informatiepagina willen raadplegen: NSHiSpeed.nl. Helaas staat er op deze pagina geen informatie over het afhalen van kaartjes voor de Thalys bij de kaartautomaat. Tijdens het boekingsproces is meer informatie beschikbaar door op het vraagtekentje te klikken.
Om het ticket voor de Thalys af te kunnen halen bij de kaartautomaat, blijkt men op zoek te moeten naar de afhaalautomaat van de 'Tickets & Service winkel' op het station (zie afbeelding). Deze Tickets & Service winkels zijn te vinden op de volgende stations in Nederland: Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht, Arnhem en Den Haag Centraal. Let op de openingstijden van de Tickets & Service winkels!
Thalys ticket naar Barijs boeken
Het menu van de afhaalautomaat is niet erg ingewikkeld. We hebben de afhaalcode (van vier cijfers) en de boekingscode (van zeven letters) nodig, die tijdens het boekingsproces zijn verkregen. De afhaalautomaat print de tickets uit en dan kunnen we direct naar de trein. In sommige gevallen moet het kaartje voor de Thalys vooraf gestempeld worden, dus let even op of de reisdatum vermeld staat op het treinkaartje. Op het kaartje staat tevens het coupé- en stoelnummer van het gereserveerde plekje in de Thalys vermeld. Er liep voldoende personeel rond om vragen aan te stellen.
Vervolgens hebben we getest hoe comfortabel de Thalys is en hoe geschikt de trein is om van A naar B te komen. De Thalys is opgedeeld in twee klassen: de luxe klasse Comfort 1 en de standaardklasse Thalys Comfort 2. Het verschil heeft te maken met de beschikbare beenruimte en bij Thalys Comfort 1 is een maaltijd inclusief.
De stoelen van de Thalys zijn comfortabel en zowel de rugleuning als de zitting kan versteld worden. De toiletten zijn schoon en relatief ruim voor een trein. In Comfort 1 heeft elke stoel zelfs een eigen stopcontact, om bijvoorbeeld een laptop op aan te sluiten. Wat ook opvalt is dat er voldoende plaats is om bagage kwijt te kunnen. Veel mensen reizen met grote stuks bagage, maar dit hindert niemand. Het enige probleem dat veel passagiers lijken te hebben met het bagagevak bij de treindeuren, is dat deze locatie zeer aantrekkelijk is voor mensen met losse handjes. Als de trein stopt, is het maar al te makkelijk om een koffer uit het vak te nemen en er ongezien mee de Thalys uit te stappen.
Natuurlijk hebben we ook de maaltijd getest die is inbegrepen bij Comfort 1 van de Thalys. De maaltijd lijkt erg op die in een vliegtuig. Het eten was aan de zoute kant, waarschijnlijk omdat het anders niet veel smaak zou hebben. Typisch een voorverpakte, opgewarmde vliegtuighap. Toch was niet de hele maaltijd beneden de maat. De drankjes waren lekker en het (redelijk verse) broodje dat erbij zat, was erg smakelijk. De maaltijd was zeker voldoende voor een gemiddeld persoon.
Ons eindstation van de Thalys was Gare du Nord, Parijs. Vanuit deze locatie zijn de andere delen van Parijs heel gemakkelijk te bereiken.
Eindoordeel Thalys: van booking tot aankomst
Gebruiksvriendelijkheid online boekingssysteem: 7,5
Kwaliteit en kwantiteit van de beschikbare informatie: 6,5
Comfort Thalys: 9
Kwaliteit maaltijd onderweg: 6,5
Snel van A naar B: 9
Prijs-kwaliteitverhouding Thalys: moeilijk te zeggen, omdat de prijs van dag tot dag verschilt. Totaal: 8-